onsdag 17 juni 2009

Träd - en förbrukningsvara?

Under 2006 skickades det ut 3,67 miljarder enheter oadresserad direktreklam (ODR) och 900 miljoner enheter adresserad direktreklam (ADR). För det avverkades det 1,6 miljoner träd. Nu produceras lyckligtvis inte all direktreklam enbart av avverkade träd.

Pappersmassan för direktreklamen består till stor del av returpapper och träspill (kvistar och liknande). Man brukar säga att ett träd, med returpapper, räcker till 150 kg papper. Under 2006 återvanns 83 % av alla reklamutskick, tidningar, tidskrifter och kataloger. Men papper kan givetvis inte återvinnas i all evighet (utan snarare 5-7 gånger).

När frågan om skogsavverkningen tas upp brukar pappers- och reklamföretagen vara snabba med att påpeka att vi planterar tre nya träd för varje avverkat träd i Sverige och att den svenska skogen har fördubblats de senaste åren. Men de utelämnar det faktum att skogsplanteringen inte är naturlig, utan snarare jordbruksmässig.

Vår naturliga gammelskog avverkas i en rasande takt, bara för att ersättas av biologiskt fattiga skogsplanteringar. Det har lett till att över 1 800 skogslevande djur- och växtarter är hotade i Sverige idag. Dessutom flyttar många svenska pappersföretag, såsom Stora Enso, sina verksamheter utomlands. Och där tillämpar de inte samma princip om skogsplantering.

Om vi kan minska, eller helt eliminera, den pappersbaserade direktreklamen så kommer vår naturliga skog, med tillhörande djur- och växtliv, ha en större chans att överleva. Detsamma gäller den naturliga regnskogen i Sydamerika, Asien och Afrika.

Källor: SDR, Greenpeace, Swedma, Metro, SCA Forest Products.

Inga kommentarer: