måndag 17 november 2008

51,2 % säger att de aktivt undviker direktreklam

Enligt undersökning som gjorts av SIFO så försöker vi aktivt undvika reklam, inte bara den som skickas hem till oss, utan även TV reklam, Internet osv. Skillnaden som jag ser det är att jag lätt kan undvika att klicka på en banner, zappa på tv:n eller bara läsa artiklarna i min favorit tidning. Problemet med Direktreklam som jag inte har bett om, kan jag inte med samma enkelhet undvika. Jag måste på något sätt ta hand om det berg som landar genom brevlådan, det är svårt att undvika. Jag förväntas ta hand om berget, och återvinna det!! För det första tycker jag att det är brist på respekt att skicka saker till mig som jag inte bett om, sedan förväntas jag återvinna detta för att inte vara en total miljbov - rätt skruvat när man tänker på det. Jag tillhör ändå dem som värdesätter att få bra erbjudanden om saker jag gillar och har inga problem att ta emot, titta på eller klicka på erbjudanden som passar mig. Men det är just det, jag väljer själv - jag får inte ett berg med papper.

Tre av fyra undviker reklam i tv, radio och på internet visar en undersökning
gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer.
Varannan person slänger också direktreklam. Reklam
i tidningar och tidskrifter klarar sig bäst, enligt
undersökningen. Sex av tio tycker att sådana
annonser kan vara av intresse.
-Resultatet visar att en stor del av
medieinvesteringarna går upp i rök till ingen nytta,
säger Margareta Kylberg på Sveriges Annonsörer.
Det är Sifo Research International som gjort
undersökningen. Den redovisar inte om ny teknik
som t.ex. hårddiskinspelare har påverkat
reklamtittandet.

Fakta om undersökningen
Så här många svenskar försöker
aktivt undvika reklamen:
Radio 75,0%
Tv 74,7%
Internet 74,7%
Direktreklam 51,2%
Morgonpress/Kvällspress 41,6%
Tidskrifter/Magasin 39,2%

Inga kommentarer: