onsdag 5 november 2008

Jordens resurser är överkonsumerade

Läste att den globala konsumtionen överskrider jordens produktionsförmåga med 30 procent - och de rika länderna är värst. Den 23 september inträffade Earth Overshoot Day.
Det är den dag då vi människor konsumerat allt som jorden kan producera på ett år. Därefter tär vi på reserverna. Det märks på utfiskning av världshaven, utrotning av djur, avskogning, stigande matpriser, och inte minst en stigande temperatur.
Begreppet Overshoot Day har lanserats av Global Footprint Network. År 1995 inträffade Overshoot Day den 21 november, förra året den 9 oktober och i år alltså den 23 september. För närvarande konsumerar jordens invånare 1,4 jordklot per år.

Blir liiite upprörd över detta. Inser att jag inte kommer att ha någon jord att lämna vidare till mina barn, barnbarn eller barnbarns barn. Vart är vi på väg!?!?

All oadresserad reklam som kommer i brevlådan kan ju inte vara speciellt miljövänlig. Varför är det så att vi som privatpersoner tänker längre än "pappa staten" Vi skapar egna vägar att gå för en mer hållbar jord att leva på. Vi tar fram lösningar som ska hjälpa oss att inte överkonsumera jordens resurser. Har nu anmält mig på www.yourmail.se för att bidra med ytterligare ett av mina klimatsmarta val till mindre koldioxidutsläpp.
I min lilla värld så tycker jag att det är "detaljerna" som gör DET.
Jag väljer att göra skillnad! Det tycker jag att alla borde göra. Byt till lågenergilampor, släck lampor och skippa stand-by läge på tv, dvd, datorer mm, välj grön el, häng tvätten istället för att torktumla, sopsortera och säg NEJ till den där reklamen som dimper ner i brevlådan och ta emot den via e-post. Läste detta på wwf's sida "För allt papper som returneras så sparas skogens trä. Genom att returnera och återvinna papper kan du minska dina årliga koldioxidutsläpp med över 80 kilo." Men det är väl ännu bättre om vi inte skulle behöva gå till pappersinsamlingen hela tiden när det finns andra vägar att gå, behöver jag säga nå't mer!?!?!

Inga kommentarer: